Lidská tendence komunikace, kterou Maria Montessori identifikovala, je přirozenou potřebou člověka vyjádřit se a propojit s ostatními. U dětí to můžeme pozorovat od raných fází života, kdy začínají vnímat zvuky a napodobovat řeč. Tato touha po komunikaci se rozvíjí v období, které Montessori označuje jako senzitivní období pro jazyk, tedy zhruba od narození do šesti let. Během tohoto období je mysl dítěte schopná nasávat jazykové podněty jako houba – v tomto procesu se odráží koncept absorbující mysli. Příklad lze vidět u kojenců, kteří nejsou schopni ještě mluvit, ale i přesto sledují pohyby úst a reagují na intonace hlasu.

Dítě se ve svém senzitivním období pro jazyk neučí jen slova, ale také gramatiku a strukturu jazyka bez jakéhokoliv vědomého úsilí. Tento proces je neuvěřitelně rychlý a můžeme ho pozorovat na způsobu, jak děti začnou spontánně formovat věty kolem dvou let věku. Montessori popsala tento jev jako součást vývoje psychického embrya, kdy se dítě teprve formuje, jak po fyzické, tak po mentální stránce. Dítě se během tohoto období zcela ponořuje do svého prostředí a to, co absorbuje, formuje jeho mysl.

Příklad pozorujeme v Montessori třídách, kde jsou děti od narození obklopeny bohatým jazykovým prostředím. Učitelé zde mluví s dětmi zřetelně, používají bohatou slovní zásobu a prezentují činnosti spojené s jazykem, jako jsou kartičky s obrázky a slovy. Děti mají možnost rozvíjet svůj slovník skrze pojmenování předmětů nebo popisování aktivit, což dále podporuje jejich jazykový růst a intelektuální vývoj.

V kontextu Montessori vzdělávání se učitelé snaží podporovat jak kognitivní, tak emocionální zapojení dětí. Jazyková stimulace zahrnuje nejen samotné učení se nových slov, ale i schopnost naslouchat a vyjadřovat se. Díky této přirozené tendenci ke komunikaci se děti také učí spolupráci a budování sociálních vazeb, které jim umožňují porozumět světu kolem sebe. Tento komplexní proces ukazuje, jak je jazyk neodmyslitelně spojen s osobnostním rozvojem a rozvojem inteligence u dětí.

Integrace psychického embrya, absorbující mysli a senzitivního období pro jazyk vytváří u dítěte pevný základ pro celoživotní učení a komunikaci. Děti, které se učí v prostředí podporujícím rozvoj jejich přirozených tendencí, mají hlubší vztah nejen k jazyku, ale také ke světu, který je obklopuje.

„Jazyk je nástrojem intelektuálního růstu a prostředkem k vyjádření lidského myšlení.“ Marie Montessori

Tento citát zdůrazňuje, jak klíčovou roli hraje jazyk ve vývoji dítěte. V Montessori pedagogice se jazyk chápe jako nástroj, který umožňuje dětem vyjádřit nejen své potřeby, ale také svůj intelekt a porozumění světu. Tato myšlenka podporuje koncept absorbující mysli a senzitivního období pro jazyk, kdy dítě automaticky internalizuje jazykové podněty z prostředí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *