Marie Montessori identifikovala lidské tendence jako přirozené impulzy, které vedou každého člověka k učení, růstu a interakci s okolím. Tyto tendence jsou vrozené a tvoří základ pro veškeré lidské chování. Pochopení a podpora těchto tendencí je klíčové pro Montessori pedagogiku, protože umožňují dětem přirozeně objevovat a rozvíjet své schopnosti. Níže se podíváme na některé z hlavních lidských tendencí podle Montessori a jak jsou zakomponovány do vzdělávacího přístupu.
Tendence k řádu
Lidská mysl je přirozeně nakloněna k vytváření a porozumění řádu. Děti, zejména v raném věku, mají silnou potřebu pochopit, jak svět kolem nich funguje, a vytvářet si vlastní struktury a pravidla. Tento vrozený smysl pro řád je patrný v každodenních činnostech, kde si děti chtějí věci uspořádat nebo vracet objekty na své místo. V Montessori prostředí je tato tendence podporována pečlivým uspořádáním pomůcek a materiálů, které jsou vždy dostupné na stejném místě, což dětem pomáhá vytvářet a udržovat řád jak ve svém fyzickém, tak psychickém prostoru.
Tendence k průzkumu
Průzkum světa je základem lidského učení. Montessori zdůraznila, že dítě přirozeně touží objevovat své prostředí a interagovat s ním, což vede k rozvoji jeho znalostí a dovedností. Dítě prozkoumává nejdříve smyslově a později intelektuálně, což mu pomáhá pochopit svět kolem sebe. Montessori prostředí tuto tendenci podporuje tím, že nabízí bohaté smyslové materiály a volnost k tomu, aby děti samy prozkoumávaly a objevovaly v bezpečném a strukturovaném prostředí.
Tendence k sociálním vztahům
Člověk je přirozeně společenský tvor, který se učí prostřednictvím interakcí s ostatními. Tato tendence se projevuje již od raného věku, kdy děti začínají komunikovat se svým okolím, navazovat vztahy a spolupracovat s ostatními. Montessori vzdělávací systém podporuje sociální vztahy tím, že umožňuje dětem pracovat ve skupinách, sdílet zkušenosti a vzájemně si pomáhat. Tento aspekt je zvláště důležitý ve smíšených věkových skupinách, kde starší děti přirozeně pomáhají mladším, čímž se posiluje smysl pro komunitu a odpovědnost.
Tendence k práci
Lidská bytost má přirozenou potřebu tvořit a být produktivní. Montessori věřila, že dítě není spokojeno pouhým pozorováním světa kolem sebe, ale cítí silnou potřebu aktivně se do něj zapojit. Práce v Montessori prostředí není vnímána jako povinnost, ale jako přirozený projev dětské touhy tvořit, učit se a zvládnout nové dovednosti. Děti jsou podporovány v samostatné práci a volbě úkolů, což jim dává smysl pro nezávislost a sebeúctu.
Tendence k abstrakci
Jak dítě roste, jeho schopnost abstraktního myšlení se postupně rozvíjí. Na začátku svého vývoje dítě objevuje svět prostřednictvím smyslových zážitků a konkrétních materiálů, ale postupně se učí abstrahovat a zobecňovat získané zkušenosti. Montessori materiály jsou navrženy tak, aby podporovaly přechod od konkrétního k abstraktnímu myšlení. Například matematické pomůcky jako perlové řetězy umožňují dětem nejprve manipulovat s konkrétními objekty, než se přesunou k abstraktním konceptům, jako jsou čísla a operace.
Tendence k přesnosti
Přirozená tendence člověka k přesnosti a dokonalosti se v Montessori přístupu projevuje v důrazu na pečlivou práci a zdokonalování dovedností. Děti mají možnost opakovaně provádět určité činnosti, dokud nedosáhnou uspokojivé úrovně. Tento proces podporuje sebevědomí a rozvíjí smysl pro zodpovědnost a pozornost k detailům.
Tendence k sebezáchově
Sebeobsluha a péče o vlastní potřeby je dalším důležitým aspektem lidské přirozenosti. V Montessori prostředí jsou děti vedle výuky akademických znalostí povzbuzovány k samostatnosti a nezávislosti při zvládání každodenních činností, jako je oblékání, příprava jídla nebo úklid. Tento proces rozvíjí schopnost dítěte postarat se o sebe a posiluje jeho sebeúctu a sebevědomí.
Tendence k sebezdokonalování
Sebezdokonalování je klíčovou lidskou tendencí, která vede každého člověka k neustálému růstu a rozvoji. Dítě se učí skrze zkušenosti a chyby a Montessori přístup klade důraz na to, aby děti měly možnost zkoumat své dovednosti a zlepšovat se vlastním tempem. Tento proces přirozeného sebezlepšování je nedílnou součástí Montessori filozofie, která podporuje individualitu a osobní růst každého dítěte.
Tendence k orientaci
Lidé mají přirozenou potřebu porozumět svému prostředí a nacházet v něm své místo. Děti, zejména v raném věku, potřebují znát, kde jsou, co se kolem nich nachází a jak se mohou pohybovat v prostoru. V Montessori prostředí je vše jasně uspořádané a každá věc má své místo, což dítěti pomáhá orientovat se a vytvářet si mentální mapu světa kolem sebe.
Tendence ke komunikaci
Komunikace je jedním z klíčových způsobů, jak lidé interagují se světem a navzájem se učí. Od narození děti hledají způsoby, jak se spojit s ostatními, a Montessori podporuje tento přirozený instinkt prostřednictvím jazykového bohatství, konverzací a kolektivní práce. Komunikace přispívá k vytváření sociálních vazeb a ke sdílení znalostí.
Tendence k představivosti
Představivost je důležitá pro rozvoj tvořivosti a abstraktního myšlení. Montessori děti jsou vedeny k tomu, aby objevovaly svět nejen skrze smyslové vjemy, ale také prostřednictvím představ a abstraktních konceptů. Materiály v Montessori prostředí umožňují dětem postupně přecházet od konkrétního ke komplexnímu a abstraktnímu myšlení, což je klíčové pro jejich kognitivní růst.
Tendence k opakování
Opakování je přirozenou lidskou potřebou, která umožňuje dítěti prohloubit pochopení a zdokonalit dovednosti. Montessori děti mají volnost opakovat aktivity, které je zajímají, dokud nezískají potřebnou jistotu a dokonalost. Tato tendence je viditelná, když děti znovu a znovu opakují určitou činnost, až dosáhnou požadovaného výsledku.
Tendence ke kontrole chyby
Děti mají přirozený instinkt pro opravu vlastních chyb. Montessori materiály jsou navrženy tak, aby obsahovaly mechanismy pro kontrolu chyby, což umožňuje dětem samostatně rozpoznávat a opravovat své chyby bez nutnosti zásahu dospělého. To posiluje jejich sebedůvěru a nezávislost.
Rysy a vlastnosti lidských tendencí
Lidské tendence mají několik klíčových rysů. Jsou univerzální, protože jsou společné pro všechny lidi bez ohledu na kulturu nebo prostředí. Jsou vrozené, což znamená, že jsou nedílnou součástí lidské přirozenosti a nejsou naučené. Jsou také permanentní, protože tyto tendence provázejí člověka po celý život, i když se jejich projevy mohou s věkem měnit. Dalším důležitým rysem je adaptivita – tyto tendence umožňují člověku se přizpůsobovat novým podmínkám a situacím, což je klíčové pro přežití a rozvoj.
„Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval, pamatoval na minulost, znal přítomnost a předvídal budoucnost.“ Jan Amos Komenský
Marie Montessori zdůrazňovala, že rozvoj těchto lidských tendencí je klíčový pro zdravý a harmonický růst dítěte. Jejím cílem bylo vytvořit vzdělávací prostředí, které tyto tendence podporuje a umožňuje dítěti plně rozvinout jeho potenciál. Montessori přístup tak vede k přirozenému, hlubokému učení, které vychází z vnitřní motivace dítěte a jeho potřeby rozumět světu. Jde o plnohodnotný rozvoj nejen akademických dovedností, ale také sociálních, emocionálních a praktických schopností.