„Mozek není uzavřený svět, ale tvořivá krajina, která se utváří každou novou zkušeností.“ – Dr. Paul Dennison

Význam propojení hemisfér

Propojení mozkových hemisfér má zásadní význam pro rozvoj kognitivních dovedností, koordinace, paměti a řešení problémů. Když pravá (tvůrčí) a levá (logická) hemisféra spolupracují, dítě se učí efektivněji a může tak lépe zvládat složitější úkoly, což je základ pro budoucí úspěchy v učení a životě.

Dr. Paul Dennison, zakladatel metody Brain Gym, se soustředí na cvičení, která podporují aktivaci a synchronizaci obou mozkových hemisfér. Právě v raném věku je tato propojenost kritická, protože mozek dítěte je extrémně plastický a citlivý na podněty, které vedou k utváření nových neuronových spojení.

Praktické tipy pro propojení hemisfér u dětí do tří let

1. Cvičení s názvem „Křížové pohyby“

Cíl: Podpora propojení obou hemisfér. Úkol: Dítě se dotýká pravou rukou levého kolene a poté naopak, čímž se aktivují obě strany mozku. Proč je to důležité: Toto cvičení podporuje koordinaci a rovnováhu, klíčové dovednosti pro další učení, a je výborným způsobem, jak stimulovat propojení hemisfér.

2. Přenášení předmětů pomocí obou rukou

Cíl: Zlepšení jemné motoriky a aktivace obou hemisfér. Úkol: Dejte dítěti misku s drobnými předměty, například fazolkami. Dítě má za úkol přenášet je jednou rukou z místa na místo, poté oběma rukama. Proč je to důležité: Použití obou rukou zároveň napomáhá propojení hemisfér, protože každá ruka aktivuje opačnou hemisféru. Cvičení navíc posiluje jemnou motoriku a soustředění, což jsou dovednosti, které dítě využije později například při psaní.

3. Cvičení s názvem „Natahování šňůrek“ (podle metody Brain Gym)

Cíl: Propojení hemisfér a zvýšení koncentrace. Úkol: Připevněte několik barevných šňůrek do různých výšek. Dítě má za úkol je postupně uchopovat, natahovat a přendávat z jedné ruky do druhé. Proč je to důležité: Taková aktivita podporuje nejen propojení hemisfér, ale také vizuální sledování a hmatové vnímání, což je klíčové pro orientaci a kontrolu těla.

4. Předávání míče

Cíl: Rozvoj spolupráce mezi hemisférami a posílení smyslu pro rytmus. Úkol: Dítěti nabídněte měkký míč a ukažte mu, jak si ho přehazovat z jedné ruky do druhé nebo házet spolu s vámi. Proč je to důležité: Když dítě střídá ruce, stimuluje obě strany mozku. Rytmus a rovnováha rozvíjené při této hře zlepší koordinaci rukou, což je základní dovednost pro další aktivity, jako je například psaní.

Jak je propojení hemisfér procvičováno v Montessori přístupu

V Montessori přístupu jsou aktivity zaměřené na praktický život zcela přirozenou cestou, jak stimulovat propojení hemisfér. Mnoho každodenních úkolů, jako je nalévání vody, přesouvání předmětů nebo oblékání, vyžaduje součinnost obou rukou a tím aktivuje spolupráci hemisfér. Například nalévání vody z konvice do sklenice pomáhá dítěti ovládat své pohyby a nutí mozek ke spolupráci obou hemisfér. Tyto aktivity jsou přínosné nejen pro koordinaci a motoriku, ale i pro zlepšení pozornosti a trpělivosti.

Jaký má tento trénink význam do budoucna?

Díky propojení hemisfér si dítě vytváří pevnější základy pro učení a porozumění. Děti s dobrou koordinací hemisfér často vykazují větší schopnost řešit problémy, lépe se soustředí a jejich paměť funguje efektivněji. Podle výzkumu Dr. Paul Denisona a dalších odborníků, jako je Dr. Carla Hannaford, se ukazuje, že děti, které se od raného věku zapojují do činností propojujících hemisféry, mají v pozdější fázi života vyšší schopnost adaptace a flexibility.

Tento druh stimulace mozku je základem pro pokročilejší dovednosti, které dítě využije v učení, ale i v sociální a emoční oblasti. A protože mozek pracuje jako komplexní síť, propojení hemisfér dítěti pomáhá lépe vnímat své okolí a být stabilnějším a šťastnějším jedincem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *