1. ÚDAJE O ZAŘÍZENÍ
    Název: Montessori dětská skupina Montíci
    Adresa: Husova 8, Jihlava
    Provozovatel: Sdružení občanů, z. s.
    IČO: 228 52 913

    Web: www.montici.cz
    Odpovědná osoba: Olga Svobodová, DiS., tel.: 606 174 410, olga@montici.cz

    Kontakt: info@montici.cz
    Kapacita: max. 12 dětí
    Typ: s celodenním provozem
    Provozní doba: pondělí – pátek, 8:00 – 15:00 hodin
    Pečující osoby: kvalifikované dle požadavků zákona č. 247/2014 Sb., splňují všechny zákonné požadavky včetně proškolení
  2. ÚVODNÍ USTANOVENÍ
    2.1 Všeobecná ustanovení
    Provozní řád je soubor pravidel a organizačních požadavků a opatření spojených se zajištěním hygienických požadavků na prostorové podmínky, vybavení, provoz, úklid a režim stravování, včetně pitného režimu.

    2.2 Právní předpisy a bezpečnost v DS
    Dětská skupina zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí při výchově a vzdělávání nebo s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování dalších služeb a poskytuje dětem a jejich rodičům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Řídí se zákonem č. 247/2014 Sb. o dětské skupině a vyhláškou č. 350/2021. Za bezpečnost dětí v DS odpovídají v plné míře zaměstnanci DS, a to od doby převzetí od jejich zákonného zástupce až do doby předání zástupci dítěte nebo jím pověřené osobě. Při prvním vstupu do DS má dítě právo na individuálně přizpůsobený adaptační režim, tzn. rodiče se mohou se zodpovědnou pracovnicí dohodnout na nejvhodnějším postupu.

    2.3 Pečující osoby
    Kvalifikace pečujících osob je dodržena dle zákona o DS. Je stanovena hlavní pečující osoba DS, která řídí činnost jednotlivých pečujících osob, je odpovědná za dodržování plánu výchovy a péče a kontrolu jeho naplňování, koordinuje vzdělávací činnosti, spolu s ostatními pečujícími osobami zajišťuje výchovně vzdělávací aktivity a vykonává dohled nad dětmi.
  3. ORGANIZAČNÍ POŽADAVKY
    3.1 Provoz dětské skupiny
    Provoz dětské skupiny je zahájen 1. 12. 2024. Provoz je spolufinancován prostřednictvím státního příspěvku. Dětská skupina funguje celoročně. Plánované omezení nebo přerušení provozu bude rodičům oznámeno nejméně týden předem.

    3.2 Přijímání dítěte do DS
    Dětská skupina nevypisuje dny zápisu, ale přijímá děti během celého školního roku, dle naplněnosti skupiny. Dítě se do dětské skupiny přijímá na základě žádosti rodičů podle následujících kritérií:
  • termín podání přihlášky
  • věk a zralost dítěte (návaznost na adaptační plán, děti mladší dvou let na základě individuální dohody)
  • potřebnost péče o dítě (např. nástup rodičů do práce)
  • pravidelnost a délka docházky (docházka min. 3-4 x týdně s celodenním režimem).
    V rámci přípravy na docházku v dětské skupině nabízíme odpolední setkání.
    Rodiče rovněž musí splňovat podmínky pro cílové osoby dané zákonem o DS (postavení na trhu práce).

    Alespoň jeden z rodičů je:
  • zaměstnanec (pracovněprávní vztah doloží buď potvrzením od zaměstnavatele nebo kopií pracovní smlouvy či dohody o práci konané mimo pracovní poměr)
  • OSVČ (doloží čestné prohlášení o evidenci u OSSZ)
  • student/ka či účastník/ice rekvalifikace (doloží potvrzení o studiu či rekvalifikaci)
  • nezaměstnaný/á (doloží potvrzení o vedení v evidenci ÚP)
    Podle zákona 267/2015 Sb., o ochraně veřejného zdraví ve znění pozdějších předpisů vydaných na základě tohoto zákona, stanoví specifickou podmínku přijetí dítěte do předškolního zařízení, kterou je doklad prokazující, že se dítě:
  • podrobilo stanoveným pravidelným očkováním,
  • nebo že je proti nákaze imunní,
  • nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci. Frekvenci a délku docházky si určuje rodič sám (možné na základě konzultací s pečujícími osobami) a je možné ji v průběhu docházky do DS měnit na základě aktuálních potřeb. Základní podmínkou je dodržení min. 3 hodin pobytu v DS. Na jedno vytvořené místo může být zapsáno více dětí, které se budou v rámci docházky střídat. Současně platí podmínka, že nikdy nesmí být v zařízení víc jak 12 dětí, což je stanovená kapacita zařízení.

    O přijatých dětech a jejich zákonných zástupcích bude vedena nezbytná evidence, se kterou bude nakládáno dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
    Dětská skupina si vyhrazuje právo na odmítnutí dítěte z důvodů, které sdělí rodiči (např. naplněná kapacita zařízení, nedoložení potřebné dokumentace, nezralost dítěte). Zároveň si vyhrazuje právo ukončit smlouvu o poskytování péče o dítě v dětské skupině ze závažného důvodu (např. nepřizpůsobení se dítěte režimu v DS, zdravotní nebo psychické důvody, které se zjistí v průběhu docházky), a to vždy po předchozí konzultaci s rodičem.

    3.3 Evidence dítěte a nástupní dokumenty
    Po přijetí dítěte do DS, avšak nejpozději v den nástupu dítěte do DS bude s rodičem podepsána Smlouva o poskytování péče o dítě v DS a rodiče odevzdají vyplněnou přihlášku obsahující:
  • evidenční list dítěte, včetně seznamu osob pověřených k vyzvedávání dítěte z DS
  • posudek o zdravotní způsobilosti, včetně potvrzení o očkování dítěte
  • informace o režimu docházky
  • způsob zajištění stravování

    Zároveň poskytnou ke kontrole rodný list dítěte a svůj občanský průkaz. Rodiče mají povinnost nahlásit bez zbytečných odkladů každou změnu v údajích uvedených v přihlášce.
    Informace o dětech jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu dětské skupiny, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ve znění pozdějších předpisů.

    3.4 Evidence docházky a docházkový systém
    Docházka dětí je vedena v papírové podobě.

    3.5 Cena a platební podmínky
    Služba je poskytována s částečnou úhradou nákladů rodiče. Platba za služby je stanovena aktuálním ceníkem. Výše úhrady je stanovena s ohledem na spolufinancování služby příspěvkem na provoz dětských skupin ze státního rozpočtu. Kritéria, na základě kterých je v konkrétním případě určena výše úhrady nákladů, jsou uvedena v ceníku.
    Platba se provádí: převodem na účet č. 2802998879/2010, variabilním symbolem je číslo přidělené dítěti.
    Výjimečně jsou přijímány úhrady v hotovosti.

4. DOCHÁZKA A REŽIM DNE
4.1 Základní výbava dětí do DS
Každé dítě má náhradní oblečení, včetně ponožek a spodního prádla. Pro pobyt venku doporučujeme dát dětem vhodnou obuv a oblečení, u kterého nebude vadit případné ušpinění. Pokud dítě ještě používá pleny, rodiče zajistí přiměřenou zásobu oblečení na daný den docházky (pleny se uvnitř DS nepoužívají, děti se učí nápodobou chůzi na toaletu) Děti mají od rodičů zajištěnou zásobu plen na pobyt venku v chladném počasí. Pro děti, které zůstávají na celodenní docházku a které v rámci odpoledního klidového režimu spí, připraví rodiče také pyžamko, či jiné vhodné oblečení na spaní. Rodiče plně odpovídají za oblečení a obutí svých dětí a za věci (knížky, potraviny), které si dítě bere s sebou do dětské skupiny.

4.2 Příchod dětí
Příchod dětí je od 8:00 do 8:15 hod podle potřeb rodičů. Pozdější příchod (po 8:15 hod) je možný, je to však nutné předem nahlásit. Rodiče jsou povinni dítě osobně předat pečující osobě. Rodiče jsou povinni předávat dítě zdravé. Pečující osoby mají právo, v zájmu zachování zdraví ostatních dětí, nepřijmout do DS dítě, které vykazuje známky nemoci. Při vstupu dítěte do dětské skupiny je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim.

4.3 Režim dne
8:00 – 8:15 Děti se scházejí v zahradě. Poznáváme přírodu, změny v počasí, užíváme si hry s míčem, pohyb, tanec, hudbu, cvičení, nebo jen klidné posezení a povídání.
8:15 – 9:00 Pobyt venku, oblékání batůžků, příprava na přechod do skupiny.
9:15 – 9:30 Pobyt v šatně a koupelně (podpora samostatnosti při sebeobsluze, oblékání, hygieně).
9:30 – 11:30 Svačina společná. Činnosti cílené, individuální, práce s Montessori pomůckami, individuální naplňování potřeb dítěte. Děti se učí vzájemnému naslouchání. Seznamují se s obdobím, které zrovna prožíváme. Učíme se soustředit a ztišit se. Říkadla a písničky, logopedická cvičení, rozmluva.
11:30 – 12:45 Příprava na oběd (podpora samostatnosti při sebeobsluze, oblékání, hygieně). Příprava prostírání, oběd, úklid. Vytváříme společenství u stolu, jíme společně.
12:45 Odchod dětí, které jsou pouze na dopolední pobyt v DS.
12:30 – 14:30 Odpočinek dle potřeby dítěte, relaxace a ztišení. Dle potřeb dítěte postupné vstávání, klidové aktivity.
14:30 – 14:45 Odpolední aktivity a úklid či pobyt venku v teplých měsících.
14:45 – 15:00 Příprava na odchod, úklid, zamykání.

4.4 Docházka
Nepřítomnost dítěte v dětské skupině (nemoc a podobně) jsou rodiče povinni oznámit neprodleně, nejpozději však do 7:00 hod v den docházky. Předem známou nepřítomnost omlouvají rodiče předem – kapacita DS je omezena a uvolněné místo na daný den bude nabídnuto dalším zájemcům.

4.5 Odchod dětí
Odchod v jinou než obvyklou dobu je nutné rovněž ohlásit předem. Rodiče mohou vyzvedávat děti z DS kdykoliv v průběhu dne, vždy však po předchozí domluvě s pečujícími osobami. Je nepřípustné, aby děti odcházely samostatně, bez doprovodu rodičů nebo jiné pověřené osoby. Pokud nemohou rodiče vyzvednout dítě v dětské skupině osobně, pověří tímto jinou osobu. Tato pověřená osoba musí být uvedena v Evidenčním listu dítěte, případně musí mít písemné zmocnění od rodičů. Je třeba, aby se prokázala průkazem totožnosti.

5. ČINNOSTI
5.1 Didakticky montessori cílené činnosti a aktivity na rozvoj dítěte
Probíhají v průběhu celého dne formou individuální, kolektivní práce pečujících osob s dětmi, vycházejí z potřeby a zájmů dětí.

5.2 Pohybové aktivity
Pravidelné cvičení a pohybové hry, hudebně pohybové činnosti, pohyb při spontánních hrách a pobytu venku.

5.3 Pobyt venku
Minimálně 1 hodiny denně (dle počasí) dopoledne, případně i odpoledne po odpočinku do odchodu dětí domů. V jarních a letních měsících se činnosti přesouvají co nejvíce ven. V letních měsících dávají rodiče dětem pro pobyt venku pokrývku hlavy a krém s vysokým UV filtrem k ochraně pokožky před spálením.
Pro pobyt venku je využívána zahrada u dětské skupiny, přilehlá venkovní dětská hřiště a chodíme rovněž na procházky do okolí. Rádi bychom jednou týdně vyrážely do přírody, kde by děti trávily nejdříve dopoledne a v letních měsících celý den. Pro výletní den předběžně počítáme s pátkem.

5.4 Odpočinek, spánek, relaxace
Vychází z individuálních potřeb dětí, po obědě je klidový režim cca 1,5 hod. Děti odpočívají, nemusejí spát, mohou pouze odpočívat. Vždy mohou samostatně uspokojit své hygienické potřeby. V případě potřeby je pro děti připravena náhradní aktivita.

6. STRAVOVÁNÍ
6.1 Pitný režim
Děti mají po celý den k dispozici ve třídě tekutiny. Děti mají k dispozici hrnečky. Pečující osoby vedou děti k pití a nápoje doplňují vždy dle potřeby. Nápoje se obměňují – čaje (bylinkové, ovocné), ovocné šťávy, voda, mléko. Pro pobyt venku mají od rodičů nachystaný nápoj v batohu, který dle potřeby doplňujeme.

6.2 Stravování
Obědy si buď děti nosí svoje (opět v označené nádobě) nebo je zajišťován externím dodavatelem. DS nezajišťuje obědy pro děti se specifickými potřebami nebo dietou. Rodiče jsou povinni předem upozornit na případné potravinové alergie. Strava – oběd, dopolední svačina zajištěná externím dodavatelem je v DS vydávána. Děti samy určují množství jídla, které sní, v případě potřeby jim pečující osoby pomáhají. Jídlo na talíře připravuje pečující osoba, děti mají právo si žádat o množství, násilné nucení do jídla je nepřípustné. Nádobí se každý den umývá v ručně / v myčce v DS.
Zákonný zástupce si může stravu zajišťovat individuálně. V případě, že nebude odebírat stravu od poskytovatele, je povinen zajistit včasné dodání stravy ve vhodných nádobách označených jménem dítěte a druhem jídla. Podpisem této smlouvy se zákonný zástupce zavazuje, že jím dodané jídlo bude zdravotně nezávadné.

7. ZPŮSOB ZAJIŠTĚNÍ VHODNÉHO MIKROKLIMATU
7.1 Způsob a intenzita větrání
Pravidelné větrání probíhá dle aktuálního stavu ovzduší:

  • ráno před příchodem dětí do třídy – intenzivní větrání
  • v průběhu dne – krátké, ale intenzivní větrání
  • během odpoledního odpočinku dětí

    7.2 Teplota vzduchu
    Prostory určené ke hře a odpočinku jsou vytápěny na 22 °C ± 2 ° C, rozdíly teplot vzduchu mezi úrovní hlavy a kotníků nesmí být větší než 3 °C. Kontrolu teploty vzduchu zajišťují pečující osoby. Pomocí závěsů / záclon je zajištěna možnost regulace proti pronikání slunečního záření okny místnosti. Teplota může být překročena za mimořádných vnějších mikroklimatických podmínek.

8. HYGIENA A OCHRANA ZDRAVÍ
8.1 Ozdravná opatření a otužování
Pečující osoby vždy zhodnocují individuální potřeby a možnosti vzhledem ke zdravotnímu stavu dítěte. Zajišťují otužování vzduchem, sluncem a v letních měsících vodou, pravidelně třídu větrají, sledují vytápění prostor a regulují teplotu. Zajišťují dostatečný pobyt venku (v teplých dnech co nejdelší) a kontrolují vhodnost a přiměřenost oblečení dětí (ve třídě i venku). Pečující osoby dbají na dodržování pitného režimu dětí, přizpůsobují délku pobytu venku daným klimatickým podmínkám.

8.2 Zdravotní stav dítěte
Rodiče předávají dítě do dětské skupiny zdravé. Vyskytne-li se u dítěte nebo v jeho okolí infekční onemocnění, rodiče tuto skutečnost neprodleně ohlásí. Zamlčování zdravotního stavu dítěte bude považováno za hrubé porušení provozního řádu dětské skupiny. Při příznacích onemocnění dítěte v době pobytu v dětské skupině (trvalý kašel, bolesti břicha, průjem, zvracení, přetrvávající zelená rýma, červené spojivky očí a podobné příznaky nemoci, i když děti nemají teplotu) jsou rodiče telefonicky informováni a vyzváni k zajištění další zdravotní péče o dítě. Léky a léčebné prostředky (kapky, masti,
léky) v dětské skupině nepodáváme. V případě úrazu je pečující osoba povinna zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následného lékařského vyšetření či ošetření. Rodiče jsou vyrozuměni bezodkladně.

8.3 Hygiena
Pro zajištění hygieny dětí je určena zvláštní místnost se dvěma dětskými záchody (pro děti mladší 3 let vybavena nočníkem), dvěma dětskými umyvadly a sprchovou vaničkou. Na chodbě jsou také věšáky na dětské ručníky. Ručníky se vyměňují 1x týdně, v případě potřeby ihned.

8.4 Úklid
Úklid provádí uklízečka, případně pečující osoby. Úklid se provádí průběžně dle harmonogramu. Úklidové pomůcky jsou uloženy v úklidové místnosti, která je uzamčena.

Denní úklid:

  • setření na vlhko všech podlah – dle potřeby vícekrát např. po obědě, okenních parapetů, nábytku, krytu topných těles a klik,
  • vynesení odpadků,
  • mytí umyvadel a všech WC a nočníků za použití čistících prostředků s dezinfekčním účinkem.
    Jednou týdně se provádí omytí a dezinfekce omyvatelných částí stěn hygienického zařízení. Mokré čištění, omývání, předmětů a hraček: průběžně dle potřeby. Jednou za půl roku se provádí mytí oken, včetně rámů, svítidel a světelných zdrojů. Jednou za šest měsíců se provádí celkový úklid všech prostor, včetně mokrého čištění koberců a předmětů, včetně pomůcek. Jednou za dva roky se zajišťuje malování třídy. Úklid se provádí dle par. 6 vyhlášky 350/2021.

    8.5 Způsob nakládání s prádlem
    V rámci daného dne používá každé dítě svůj vlastní ručník, k dispozici jsou rovněž papírové utěrky. Ručníky a lůžkoviny jsou skladovány v prostorách zajišťující větrání. Špinavé prádlo se skladuje odděleně od čistého (ve vyčleněném prostoru mimo dosah dětí), praní zajišťuje DS. Výměna lůžkovin se provádí jednou za tři týdny.

    8.6 Způsob nakládání s odpady
    Veškerý odpad je průběžně tříděn a denně odstraňován. Komunální odpad se odkládá do odpadkových košů opatřených odpadními sáčky, které se mění dle potřeby, minimálně však jednou denně. Dětské jednorázové pleny se odhazují do speciálního odpadkového koše na pleny a jednou denně se likvidují spolu s komunálním odpadem.

9. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Rodiče mají právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí. Rodiče jsou průběžně a podle potřeby informováni. Pokud bude rodič porušovat Provozní řád závažným způsobem např. opakovaně narušovat provoz DS (pozdě vyzvedávat dítě z DS po ukončení provozu, prodlení plateb apod.), může pověřený pracovník ukončit docházku dítěte do DS. Seznámení se s Provozním řádem a jeho dodržování je závazné pro všechny pracovníky dětské skupiny a rodiče dětí navštěvujících DS. Provozní řád je trvale umístěn v prostorách šatny DS a na webových stránkách www.montici.cz. Kontrolu jeho dodržování provádí hlavní pečující osoba DS.
V Jihlavě, dne: 15. 09. 2024
Schválila Olga Svobodová, DiS.