V naší Montessori skupině pro děti do tří let klademe důraz na vyvážený program, který respektuje přirozené potřeby nejmenších dětí a zároveň podporuje jejich rozvoj ve všech oblastech. Naše každodenní aktivity jsou pečlivě naplánovány tak, aby děti mohly objevovat svět svým vlastním tempem a rozvíjet své dovednosti v bezpečném a podporujícím prostředí.

Ranní setkání v zahradě: Startujeme den v přírodě

Každé ráno se scházíme v zahradě, kde děti mají možnost začít den na čerstvém vzduchu, v kontaktu s přírodou. Toto prostředí je ideální pro klidné zahájení dne, kdy se děti mohou volně pohybovat, prozkoumávat přírodní prostředí a přitom se postupně připravovat na aktivity, které je během dne čekají.

Proč začínáme venku?
Ranní pobyt v zahradě pomáhá dětem probudit své smysly a naladit se na další aktivity. Kontakt s přírodou už od ranních hodin podporuje jejich psychickou pohodu, zvyšuje schopnost soustředění a stimuluje jejich přirozenou zvědavost. Tento čas je také ideální pro socializaci, kdy se děti učí interagovat s ostatními dětmi v uvolněné a přirozené atmosféře.

Svačina: Společné sdílení a rozvoj samostatnosti

Po ranním pobytu v zahradě se děti přesouvají do třídy, kde je čeká společná svačina. Při přípravě a konzumaci svačiny děti rozvíjejí své praktické dovednosti, jako je mytí rukou, nalévání nápoje nebo samostatné jedení.

Jak svačina obohacuje děti?
Svačina je více než jen čas na občerstvení. Je to příležitost pro děti rozvíjet jemnou motoriku a osvojit si základní návyky péče o sebe. Kromě toho sdílení jídla v kolektivu podporuje sociální dovednosti, učí děti trpělivosti a respektu k ostatním.

Dopolední aktivity ve třídě: Učení hrou a svobodnou volbou

Po svačině se děti zapojují do různých aktivit ve třídě. Montessori třída je pečlivě připravené prostředí, kde má každá pomůcka své místo a účel. Děti si samy vybírají činnosti, které je zajímají, a pracují na nich svým vlastním tempem.

Co děti získávají pobytem ve třídě?
Dopolední aktivity ve třídě podporují děti v samostatnosti, rozvíjí jejich schopnost soustředění a posilují jejich sebevědomí. Práce s Montessori pomůckami pomáhá dětem rozvíjet jemnou motoriku, logické myšlení a smyslové vnímání. Učení skrze hru a vlastní prožitek je základem Montessori pedagogiky, která respektuje individuální potřeby a tempo každého dítěte.

Oběd: Čas pro regeneraci a rozvoj stravovacích návyků

Po dopoledních aktivitách přichází čas na oběd. Děti si pomáhají s přípravou stolů, učí se základním stravovacím návykům a společně si vychutnávají zdravé a vyvážené jídlo.

Jak oběd přispívá k rozvoji dětí?
Společný oběd je další příležitostí k rozvoji samostatnosti a sociálních dovedností. Děti se učí správnému stolování, zdvořilému chování u stolu a rozvíjejí si zdravý vztah k jídlu. Navíc je to čas, kdy mohou v klidu relaxovat a posílit své tělo po dopolední aktivitě.

Odpočinek a odchod domů: Respekt k individuálním potřebám

Po obědě následuje čas na odpočinek. Některé děti si zdřímnou, jiné se mohou zapojit do klidnějších aktivit, které jim umožní regenerovat energii před odchodem domů.

Jak odpočinek podporuje děti?
Respektujeme potřebu dětí po odpočinku a tichém čase, což je klíčové pro jejich celkovou pohodu a zdravý vývoj. Tato část dne umožňuje dětem nabrat síly, přemýšlet o zážitcích z dopoledne a připravit se na zbytek dne. Děti, které odcházejí domů po obědě, tak činí v době, kdy jsou klidné a připravené pokračovat v odpoledním programu doma.

Jak náš program podporuje rodiče?

Náš program není přínosný pouze pro děti, ale i pro rodiče. Chápeme, že rodičovství, zejména u těch nejmenších dětí, může být velmi náročné. Péče o dítě vyžaduje neustálou pozornost, trpělivost a energii, což může být občas vyčerpávající, zvláště pokud rodina žije daleko od širší podpůrné sítě, jako jsou babičky a další příbuzní.

V naší Montessori dětské skupině věříme, že kvalitní péče o dítě zahrnuje i péči o rodiče. Není třeba mít výčitky svědomí, když si potřebujete udělat čas pro sebe. Naopak, je to důležitý krok k tomu, abyste byli schopni být tou nejlepší verzí sebe sama pro své dítě.

Proč je důležité si najít čas pro sebe?
Jako rodiče potřebujete čas na to, abyste si odpočinuli, načerpali novou energii a věnovali se svým vlastním potřebám. Ať už je to cesta na nákup, návštěva lékaře, rychlá káva s přáteli, nebo si jednoduše potřebujete na chvíli zdřímnout, tyto aktivity nejsou projevem lhostejnosti k vašemu dítěti, ale naopak důkazem, že vám na něm nesmírně záleží.

Proč? Protože víte, že abyste byli plně přítomní a pozitivně naladěni během společného času se svým dítětem, potřebujete si občas dopřát chvilku pro sebe. Tento čas vám umožňuje zregenerovat své síly, vyčistit si hlavu a vrátit se ke svému dítěti s novým elánem a radostí z toho, že jste s ním.

Montessori prostředí je tu proto, aby vám pomohlo. Naše skupina poskytuje vašemu dítěti bezpečné, podporující a stimulující prostředí, kde se může svobodně rozvíjet, zatímco vy se věnujete svým záležitostem. Můžete být klidní, že vaše dítě je v dobrých rukou, získává kvalitní péči a věnuje se aktivitám, které podporují jeho rozvoj a radost ze života.

Je to v pořádku, a dokonce nutné, věnovat se i sobě. Tento čas pro sebe je nezbytný k tomu, abyste mohli být pro své dítě tou nejlepší verzí rodiče – klidní, trpěliví, a především šťastní. Vaše dítě si zaslouží rodiče, kteří jsou v psychické pohodě, a vy si zasloužíte mít čas, který vám pomůže tuto pohodu udržet. Milovat své dítě znamená starat se nejen o něj, ale i o sebe – a to je přesně to, co podporujeme v naší Montessori skupině.