„Skutečný duch Vánoc spočívá ve sdílení, laskavosti a radosti, která přesahuje dárky.“

Vánoce jsou v Montessori prostředí vnímány jako čas klidu, rodinné pohody a smysluplných aktivit. Důraz je kladen na prožitek, respektující přístup a vytváření prostředí, které podporuje samostatnost a zapojení dětí do příprav. Jak mohou Vánoce podle Montessori filozofie vypadat?

1. Význam Vánoc: Co dětem předat

Montessori filozofie zdůrazňuje skutečný význam Vánoc. Místo materiálních hodnot se děti učí chápat Vánoce jako svátek spojený s radostí, vzájemnou pomocí a časem stráveným s blízkými.

Jak na to?

  • Vyprávějte příběhy o různých vánočních tradicích.
  • Zapojte děti do charitativních aktivit, jako je výroba dárků pro starší sousedy nebo příprava balíčků pro potřebné.
  • Povídejte si o hodnotách, jako jsou laskavost, vděčnost a sdílení.

2. Příprava na Vánoce: Aktivní zapojení dětí

Děti milují, když se mohou stát součástí příprav. Tyto činnosti rozvíjejí jejich samostatnost, jemnou motoriku i pocit zodpovědnosti.

Příklady aktivit:

  • Pečení cukroví: Nechte děti vážit ingredience, míchat těsto nebo vykrajovat tvary. Tím si procvičují matematické dovednosti, koncentraci a trpělivost.
  • Výroba vánočních ozdob: Vytvořte jednoduché ozdoby z papíru, těsta nebo přírodních materiálů.
  • Dekorace domova: Děti mohou pomáhat s výzdobou vánočního stromku, prostíráním stolu nebo aranžováním svíček.

3. Vánoční dárky: Méně je více

Dárky by měly být pečlivě vybrány s ohledem na potřeby a zájmy dítěte. Montessori prostředí preferuje smysluplné dárky, které podporují rozvoj dítěte.

Tipy na dárky:

  • Kvalitní didaktické pomůcky (např. puzzle, stavebnice, přírodovědné sady).
  • Materiály pro tvoření (pastelky, vodové barvy, modelína).
  • Praktické pomůcky (dětské kuchyňské náčiní, zahradnické potřeby).
  • Zážitky (vstupenky do divadla, muzea nebo na kreativní workshop).

4. Vánoce venku: Propojení s přírodou

Vánoce jsou skvělou příležitostí, jak dětem ukázat krásu přírody v zimním období. Procházky a aktivity venku podporují jejich vztah k přírodě a rozvíjejí jejich smysly.

Inspirace na venkovní aktivity:

  • Vytváření krmítek pro ptáčky.
  • Sbírání přírodnin na výrobu vánočních dekorací.
  • Společná stavba sněhuláka nebo hledání stop zvířat ve sněhu.
  • Krmení lesní zvěře či třeba zvířat v zoo, pokud nemáme les po ruce a nesmíme zapomenout ani na hospodářská zvířata doma.

5. Vánoční den: Klid a rituály

Během Štědrého dne by měl být kladen důraz na klidné tempo a radostné rituály. Děti mohou pomáhat s přípravou štědrovečerní večeře, zapalovat svíčky nebo se účastnit čtení příběhů.

Nápady na rituály:

  • Společné rozsvícení vánočního stromečku.
  • Čtení oblíbené vánoční knihy.
  • Zpívání koled.

6. Proč je tento přístup důležitý

Montessori filozofie učí děti vnímat Vánoce jako čas, kdy je důležité být spolu, sdílet a vytvářet. Díky zapojení do příprav si děti osvojují dovednosti, které jim pomáhají růst jako sebevědomé a empatické osobnosti. Vánoce tak nejsou jen o přijetí dárků, ale o radosti z dávání, tvoření a propojení s ostatními.


Když se Vánoce stanou nejen oslavou materiální hojnosti, ale především času stráveného s rodinou, přírodou a smysluplnými aktivitami, získají děti hodnoty, které si ponesou do života. A nakonec, jak říká staré přísloví:

„Děti nepotřebují dokonalé Vánoce, potřebují šťastné rodiče.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *