Přirozený proces, který podporuje samostatnost

V Montessori pedagogice je důraz kladen na respektování přirozeného vývoje dítěte a podporu jeho samostatnosti už od útlého věku. To platí i pro tak důležitý krok, jakým je učení na toaletu. V Montessori přístupu se na toto téma nahlíží jako na klíčovou součást rozvoje dítěte, která podporuje nejen jeho fyzickou zralost, ale také jeho sebevědomí a nezávislost.

Respektování připravenosti dítěte

V Montessori prostředí je klíčové respektovat individuální tempo každého dítěte. Učení na toaletu není výjimkou. Montessori pedagogové věří, že každé dítě má své vlastní biologické hodiny a je důležité ho nenutit, ale pozorně sledovat jeho signály, které naznačují, že je připraveno začít používat toaletu. Mezi tyto signály patří například zájem o to, co ostatní dělají na toaletě, delší období suchých plen nebo oznámení o mokré nebo špinavé plence – aby tuto dovednost ovládlo, je třeba používat látkové pleny, které dávají dítěti správné informace.

Podle Montessori principů by měl být proces učení na toaletu co nejpřirozenější a bez stresu. Dítěti je nabídnuta možnost používat toaletu nebo nočník v okamžiku, kdy projevuje zájem, a postupně se učí samostatnosti v této oblasti.

Jak dlouhodobé používání jednorázových plen ovlivňuje zdraví dítěte?

Dlouhodobé používání jednorázových plen může mít několik zdravotních dopadů, které by měli rodiče zvážit při rozhodování, kdy a jak přejít na používání toalety.

  1. Zvýšené riziko kožních problémů: Jednorázové pleny mohou zadržovat vlhkost a teplo, což může vést k podráždění pokožky a vzniku opruzenin. Výzkumy ukazují, že dlouhodobý kontakt pokožky s močí a stolicí zvyšuje riziko vzniku dermatitidy. Zároveň u chlapců by to mohlo mít vliv na budoucí reprodukci.
  2. Ovlivnění vývoje močového měchýře: Děti, které nosí pleny dlouhodobě, mohou být méně motivovány k rozvoji kontroly nad svým močovým měchýřem. Podle studie publikované v časopise Journal of Pediatric Urology může nadměrné používání plen způsobit zpoždění ve vývoji schopnosti udržovat moč a ovlivnit tak celkový vývoj močového měchýře .
  3. Dopady na motoriku a pohybový aparát: Některé studie naznačují, že dlouhodobé používání plen může ovlivnit správný vývoj dětských kyčlí a páteře, zejména u dětí, které začínají chodit. Pleny mohou omezovat volný pohyb a přirozené rozložení tělesné hmoty při chůzi. Děti mívají nohy do „O“.

Názory odborníků na učení na toaletu

Odborníci na dětský vývoj a zdraví zdůrazňují význam přirozeného a postupného přechodu na toaletu, který respektuje individuální tempo dítěte. Pediatři a psychologové se shodují na tom, že přílišný tlak na dítě může vést k úzkosti a negativním zkušenostem, které mohou celý proces zpomalit.

Podle Dr. Stephena Hodgesa, dětského urologa a autora knihy It’s No Accident, je klíčové sledovat připravenost dítěte a nechat ho, aby přirozeně dospělo k používání toalety. Hodges varuje před tím, že příliš dlouhé používání plen může vést k problémům s inkontinencí a doporučuje rodičům, aby se zaměřili na podporu dítěte v jeho přirozeném vývoji .

Jak Montessori přístup podporuje zdravý vývoj

Montessori přístup k učení na toaletu podporuje dítě v tom, aby se stalo nezávislým a samostatným. Dětem je nabídnuta svoboda v rozhodování, kdy a jak začít používat toaletu, což přispívá k jejich sebevědomí a pocitu kontroly nad vlastním tělem. V Montessori prostředí je kladen důraz na to, aby se dítě cítilo pohodlně a bylo vedeno k tomu, aby si osvojilo hygienické návyky přirozenou a nenásilnou cestou.

Tento přístup nejenže podporuje zdravý fyzický vývoj, ale také pomáhá budovat pevný základ pro další fáze vývoje dítěte, včetně jeho sociálních a emocionálních dovedností.

Co mohu udělat doma pro snadné zvládnutí

  1. Je důležité si uvědomit, že učení na toaletu je postupný proces, který vyžaduje trpělivost, klid a rozvahu. Dítě je často připravené začít s učením ve chvíli, kdy se na to vnitřně připraví i rodič. Proto je vhodné tuto činnost začlenit do každodenních rutin.
  2. Nezačínejte s novou ruinou či změnou, pokud zrovna máte náročné období a nemáte čas, nebo víte, že budete mít hodně přesunů apod. Dítě potřebuje, aby jste byli klidní a měli dost času na procvičení.
  3. Pozorujeme a zapisujeme si časy, kdy se dítě obvykle počůrá, a pokud se nám podaří vypozorovat určité pravidelnosti, můžeme předejít nehodám tím, že dítěti nabídneme toaletu předem. Za každé úspěšné použití toalety dítěti poskytujeme pozitivní zpětnou vazbu.
  4. O počůrání nemluvíme jako o „nehodách“, protože nehody obvykle vyžadují lékařské ošetření, což zde není potřeba.
  5. Je důležité, aby děti dostávaly jasné signály, které jim jednorázové pleny neposkytují. To neznamená, že by se pleny neměly nikdy používat, ale měly by sloužit spíše pro specifické situace, jako jsou dlouhé cesty nebo návštěvy lékaře. Pokud se dítě počůrá, je třeba ho co nejdříve převléknout do suchého oblečení, aby pochopilo, že být suchý je správné.
  6. Udělejte z učení na toaletu zábavu, choďte na toaletu společně a ukazujte dětem, jak to správně děláte.
  7. Zapojte tuto aktivitu do každodenní rutiny, například tím, že si dítě bude moci samo přeprat počůrané oblečení.

Hodně štěstí 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *