Cíl adaptace
Cílem adaptace je podpořit hladký a postupný přechod dítěte do Montessori prostředí skupiny, přičemž se postupně prodlužuje doba pobytu dítěte bez rodiče. Proces je přizpůsoben individuálnímu tempu dítěte a může trvat přibližně jeden měsíc nebo déle, v závislosti na reakci dítěte.
Fáze adaptace
1. fáze: Pobyt v zahradě s rodičem
- Délka: Přibližně 1 hodina, podle počasí.
- Cíl: Seznámit dítě s prostředím a umožnit mu pocit bezpečí v přítomnosti rodiče.
- Postup: Děti se každé ráno schází v zahradě, kde jsou s rodičem. Po určité době, kdy se dítě cítí komfortně, rodič na chvíli opouští prostor zahrady. Rodič je vždy nablízku a podle reakce dítěte se čas jeho přítomnosti zkracuje a dítě tráví více času samo.
- Co si dítě přináší: Od prvního dne si dítě nosí batoh s náhradním oblečením a pitím. V zimním období je pití v termo láhvi, aby bylo teplé. Tento návyk na přinášení vlastních věcí podporuje pocit samostatnosti a řád.
2. fáze: Samostatný pobyt v zahradě
- Délka: Dle individuálních potřeb dítěte, zpravidla 1 hodina.
- Cíl: Postupně prodloužit čas, kdy je dítě v zahradě bez přítomnosti rodiče.
- Postup: Jakmile dítě zvládá pobyt v zahradě bez rodiče, tento čas se postupně prodlužuje. Dítě má možnost zapojit se do různých činností, jako je objevování přírody, hraní si s dalšími dětmi a interakce s učiteli.
3. fáze: První návštěva třídy (svačina)
- Délka: Pobyt v zahradě se začíná propojovat s krátkou návštěvou třídy, zpravidla na svačinu.
- Cíl: Seznámit dítě s vnitřním prostředím třídy a zavést nové rutiny.
- Postup: Po úspěšném zvládnutí samostatného pobytu v zahradě je dítě pozváno do třídy na krátkou dobu, nejčastěji na svačinu. Tento přechod je klíčový, aby si dítě zvyklo na strukturované prostředí uvnitř a zároveň si stále uchovalo kontakt se zahradou.
4. fáze: Prodloužení pobytu ve třídě (do oběda)
- Délka: Pobyt dítěte ve třídě se postupně prodlužuje až do oběda.
- Cíl: Dítě se postupně zapojuje do delších aktivit ve třídě a zvyklostí, které jsou v rámci dopoledního programu (včetně přípravy na oběd).
- Postup: Po zvládnutí přítomnosti ve třídě na svačinu je pobyt postupně prodlužován tak, aby dítě zvládalo dopolední aktivity a připravilo se na obědovou pauzu.
5. fáze: Celodenní pobyt (včetně odpočinku)
- Délka: Jakmile je dítě připraveno, pobyt je rozšířen na celý den, včetně odpoledního odpočinku.
- Cíl: Dítě se plně zapojuje do denního režimu skupiny, včetně odpočinku po obědě.
- Postup: Po zvládnutí pobytu do oběda je dítěti umožněno připojit se k celodennímu programu, který zahrnuje i poobědovou relaxaci a klidové aktivity. Tento krok je zaváděn postupně, aby se dítě necítilo zahlceno delším pobytem.
Podpůrné faktory pro hladkou adaptaci
- Režim doma: Úspěšnou adaptaci podporuje, pokud rodiče doma nastaví podobný režim, jaký je ve skupince. To zahrnuje pravidelné časy pro jídlo, odpočinek a přechody mezi aktivitami, což dítěti pomáhá lépe se zorientovat a přivyknout novému prostředí.
- Přechod od plen: Ve skupině se nepoužívají pleny, proto je důležité, aby dítě již doma začalo s nácvikem samostatnosti v tomto směru. Pokud je dítě na tuto změnu připraveno, přechod do prostředí bez plen proběhne hladce.
- Postupné zkracování přítomnosti rodiče: Rodič je na začátku procesu adaptace vždy přítomen v zahradě, aby dítě cítilo podporu. Postupné zkracování času, kdy je rodič přítomen, a prodlužování doby, kdy dítě zůstává samo, je přizpůsobeno jeho individuálním potřebám a pocitům.
- Stálá rutina a návyky: Děti si přinášejí každý den batoh s náhradním oblečením a pitím, což jim pomáhá získat pocit bezpečí a připravenosti. Pravidelné návyky podporují jejich orientaci v denním režimu a usnadňují přechod k samostatnému fungování ve skupině.
Závěr
Tento plán adaptace je navržen tak, aby respektoval individuální potřeby a tempo každého dítěte. Celý proces je jemně vedený, s důrazem na bezpečí, komfort a podporu dítěte během přechodu do nového prostředí. Pobyt v zahradě hraje klíčovou roli při prvních krocích adaptace, postupně se přechází k delšímu pobytu ve třídě a nakonec k plnému zapojení dítěte do denního režimu Montessori skupiny Montíci