platný od 15. 9. 2024

K naplnění těchto cílů vede cesta přes spolupráci rodiny a dětské skupiny.

          Charakteristika dětské skupiny

Naše činnost probíhá v pečlivě zrekonstruované a udržované budově na ulici Husova 8 v Jihlavě na Vysočině. Tato budova splňuje všechny požadavky stanovené zákonem č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, a vyhláškou č. 281/2014 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny.

          Filozofie a cíle

Montessori dětská skupina Montíci staví na principech Montessori pedagogiky s důrazem na respektující a připravené prostředí, které podporuje tělesný, emoční a intelektuální růst dětí. Naším cílem je rozvíjet jejich samostatnost, sebeobslužnost a schopnost spolupráce. Důležitou součástí naší práce je podpora dětí v jejich přirozeném tempu, poskytování svobodné volby činností a hluboká koncentrace na úkoly, které si vyberou.

Zásadní součástí výchovy je pobyt dětí venku, který je klíčový pro jejich celkový vývoj. Denní venkovní aktivity poskytují dětem příležitost pro volný pohyb, objevování přírody a zapojení všech smyslů.

          Organizace a struktura výchovných činností

Prostředí a materiál:

  • Připravené prostředí: Prostředí je strukturované a materiály jsou uspořádány podle jednotlivých vzdělávacích oblastí: praktický život, příprava jídla, psycho-senzo-motorická, jazyk, umělecká a hudební. Materiály jsou přístupné pro děti a zajišťují jasný řád a možnosti volby.
  • Svobodná volba: Dítě má možnost si vybrat, s čím a s kým bude pracovat. Děti si volí z činností, které jsou jim blízké a které podporují jejich rozvoj.
  • Respektování senzitivních období: Pečující osoba pozoruje dítě a nabízí mu takové činnosti, které odpovídají jeho aktuální senzitivní fázi, což maximalizuje efektivitu jeho učení.

Pobyt venku je nedílnou součástí každodenního programu. Pro děti je připraven venkovní prostor, kde mají možnost zažít svobodu pohybu, pozorovat změny v přírodě, experimentovat s přírodními materiály a být v přímém kontaktu s přirozeným světem kolem nich.

Tematické bloky

  1. Poznávání sebe sama

Cíl: Podporovat sebepoznání, sebedůvěru a uvědomění si vlastních schopností.
Prostředek: Děti se učí poznávat své tělo, emoce a potřeby skrze aktivity jako pohyb venku, kreslení, popisování aktuálního emočního stavu popisným jazykem, prací v praktickém životě, péčí o prostředí kolem sebe. Lekcemi ladnosti a zdvořilosti nápodobou.
Proč je to důležité: Sebepoznání je klíčové pro rozvoj zdravého sebevědomí a samostatnosti.

  1. Poznávání mého okolí

Cíl: Seznámit děti s bezprostředním prostředím a podporovat jejich schopnost postarat se o sebe.

Prostředek: Chůze pro rozvoj koordinace pohybu, průzkumy života v zahradě, péče o pokojové rostliny, úklid pracovního prostoru, pomoc s přípravou jídla.
Proč je to důležité: Tyto aktivity podporují motorické schopnosti, samostatnost a schopnost orientovat se ve svém prostředí. Pobyt venku navíc poskytuje další úroveň učení o světě, kde děti mohou pozorovat přirozené procesy, rozvíjet své fyzické schopnosti a chápat prostor.

  1. Poznávání světa

Cíl: Podporovat objevování přírody a rozvoj environmentálního uvědomění.
Prostředek: Práce s přírodním materiálem, pozorování počasí, práce v zahradě, zkoumání přírodních jevů (např. voda, půda). Výpravy za poznáním mimo prostor skupiny. Třídění odpadu a jeho přirozený návyk, šetrné zacházení s vodními zdroji.
Proč je to důležité: Přímý kontakt s přírodou učí děti respektovat přírodu a chápat základní principy, které ji řídí. Děti se učí rozlišovat rostliny, zvířata, objevují proměny ročních období a seznamují se s ekologickými tématy přirozeně svým bytím.

  1. Poznávání lidí kolem mě

Cíl: Rozvíjet sociální dovednosti, empatii a respekt k druhým.
Prostředek: Skupinové hry, výměna rolí při činnostech, spolupráce.
Proč je to důležité: Učí děti spolupráci, respekt k ostatním a rozvoj empatie.

Doplňkové aktivity

  • Hudebně-rytmické činnosti: Cvičení zaměřené na rozvoj rytmiky a hudebního cítění pomocí zpěvu, hudebních nástrojů a pohybu.
  • Výtvarné a rukodělné činnosti: Děti pracují s přírodními materiály, vyrábí jednoduché předměty, což podporuje jejich tvořivost a jemnou motoriku.
  • Pobyt venku a pohybové aktivityDenní pobyt venku je klíčový pro rozvoj motorických schopností, fyzické kondice a vnímání prostoru. Děti mají možnost běhat, lézt, zkoumat a hrát si volně v přírodním prostředí, což přispívá k jejich fyzickému zdraví a posiluje imunitu.

Individuální přístup

Každé dítě je jedinečné a vyžaduje individuální přístup. Pečující osoby sledují vývoj každého dítěte a nabízejí mu aktivity, které odpovídají jeho momentálním schopnostem a senzitivním fázím. Dětem je poskytována svoboda při volbě činností, ale jsou zároveň jemně vedeny k plnění důležitých úkolů a rozvoji konkrétních dovedností. Pobyt venku umožňuje každému dítěti individuální objevování světa a propojení s přírodou ve vlastním tempu.

Sebevědomí a rozvoj sebeobsluhy

Jedním z našich hlavních cílů je rozvoj sebeobsluhy a základních pracovních dovedností. Děti se učí samostatně zvládat činnosti jako oblékání, úklid, příprava jídla, což zlepšuje jejich sebevědomí a pocit odpovědnosti. Venkovní prostředí poskytuje skvělou příležitost procvičovat sebeobslužné dovednosti, jako je oblékání na venkovní aktivity a péče o přírodní prostředí.

Podpora fyzického a emočního zdraví

Fyzický rozvoj je podporován skrze každodenní pohybové aktivity uvnitř i venku. Děti mají možnost volného pohybu v prostoru, což zlepšuje jejich koordinaci a fyzickou zdatnost. Pobyt venku na čerstvém vzduchu posiluje imunitní systém a přispívá k celkovému zdraví dětí. Emoční zdraví dětí je posilováno v atmosféře bezpečí a respektu, kde mohou volně vyjadřovat své emoce.

Psychosociální podmínky

Třída s kapacitou 12 dětí je věkově smíšená. Děti jsou vedeny ke vzájemné pomoci a učení se jeden od druhého. Děti a pečovatelé společně tvoří pravidla soužití, která jsou závazná pro celou skupinu – děti i dospělé. Každý má tolik osobní svobody, kolik zvládne. Pečovatelé respektují potřeby dětí, komunikují s nimi v rovnosti a klidu. Děti se učí komunikaci, vyjadřování emocí i vnitřní disciplíně.

Adaptační proces

Adaptace nově příchozích dětí probíhá s ohledem na jejich individuální potřeby a věk. Délka docházky se stanovuje individuálně. Dítě a rodič se s prostorem seznamuje společně, blíže viz adaptační plán.

          Pečující osoby

Pečující osoba zná Montessori principy a dokáže s ní pracovat. Zná smysl a pracovní postupy s Montessori materiálem a děti provází, komunikuje s nimi respektujícím způsobem. Podporuje a pozoruje práci dětí, je připraven pomoci, je-li třeba, a vždy, když o pomoc dítě požádá. Chrání koncentraci každého dítěte, vede děti k samostatnosti a zodpovědnosti. Zodpovídá za to, že každé dítě projde všemi činnostmi a postupy, má přehled o dosaženém stupni vývoje, dovednostech a schopnostech, které jednotlivé dítě právě dosáhlo. Připravuje podmínky, kdy díky procvičování získává dítě všechny potřebné zkušenosti. Vytváří společná pravidla a respektuje je.

Hlavní metody a formy práce

Pozorování a analýza individuálních potřeb a zájmů dětí s ohledem na senzitivní období, kterým dítě prochází. Pozorování vývojových fází, průběžné sledování rozvojových a vzdělávacích pokroků, které je základem pro vytváření vzdělávací nabídky a pro způsob podněcování zájmu dítěte. Práce s Montessori pomůckami a výchovnými materiály s jasným cílem, kterého je dosahováno prožitkovou formou, činností zahrnujících práci všech smyslů. Samostatná práce s Montessori pomůckami a výchovnými materiály. Projekty vycházející ze zájmu dětí, ročních období.

Všichni zaměstnanci mají AMI vzdělání, věnující se Montessori pedagogice a stále si své vzdělání v oblasti péče o děti a jejich duševní zdraví rozšiřují pravidelnými kurzy.

          Spolupráce s rodiči

Naší snahou je aktivně zapojit rodiče do výchovného procesu. Rodiče jsou pravidelně informováni o pokroku svého dítěte a mají možnost se podílet na aktivitách jako je příprava svačin, péče o třídu a organizace společných akcí. Rodiče jsou také podporováni v tom, aby umožnili dětem dostatek pobytu venku i mimo skupinu, což je pro jejich zdravý vývoj velmi důležité.

          Prostory dětské skupiny

Prostory Montessori dětské skupiny Montíci, ve kterých je dětská skupina provozována, splňují veškeré stavební, hygienické, provozní a bezpečnostní požadavky vyplývající ze zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, v platném znění, a vyhlášky č. 281/2014 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny, v platném znění.

Montessori dětská skupina Montíci poskytuje dětem harmonický a respektující prostor, kde mohou rozvíjet svůj potenciál a připravovat se na budoucí výzvy v bezpečném prostředí. Pobyt venku hraje klíčovou roli ve výchově dětí, podporuje jejich fyzický a emocionální rozvoj, přináší radost z objevování světa a přímého kontaktu s přírodou.

 Tento plán výchovy je zaměřen na rozvoj samostatnosti, sebeobsluhy, sociálních dovedností a respektu k přírodě a světu kolem nás.

Schválila Olga Svobodová, DiS. – radní spolku Sdružení občanů, z.s.