„Příroda nikdy nespěchá, a přesto všechno zvládne.“ — Lao-c‘

Podzim je ideální období na objevování přírody, která se každým dnem mění a nabízí mnoho podnětů ke hře a poznávání. Přinášíme tipy na smysluplné aktivity, které děti učí prostřednictvím praktických zkušeností, jak funguje svět kolem nich, a přináší také vhled do tradičních her našich předků.


Inspirace a odborné rady

Přístup k přírodním aktivitám vychází z myšlenky, že děti se učí nejlépe prostřednictvím přímého kontaktu se světem kolem sebe. Podle české environmentální psycholožky Marie Terezie Křížové přímé zkušenosti s přírodou vedou děti k „uzemnění“, tedy k propojení s prostředím, v němž žijí, což je zásadní pro rozvoj zdravého vztahu k přírodě. Britská vývojová psycholožka Rachel Lee zmiňuje, že děti, které tráví čas venku, si osvojují odolnost a empatii, protože se učí přijímat přirozené cykly života, což je dovednost, kterou potřebují v běžném životě i při zvládání stresu. Zkušenosti našich předků nám ukazují, že les a příroda byly vždy ideálním prostředím pro učení a utváření pevných rodinných pout. Tradiční hry a činnosti pomáhají zachovat starobylé praktiky a propojují děti s předky a jejich životním stylem.


Podzimní aktivity pro děti podle věku

Věk 1–2 roky: První podzimní objevy

Zkoumání textur podzimního lesa

  • Popis: Vezměte děti na „hmatovou procházku“ – pomalu procházejte lesem a vybírejte různé předměty k ohmatání: kůru stromů, měkký mech, listí, spadlé žaludy a kaštany. Dejte dítěti možnost každý předmět zkoumat a pojmenujte materiál, kterého se dotýká.
  • Proč je to důležité: Tato aktivita stimuluje smyslové vnímání, zejména hmat a zrak, což v raném věku podporuje mozek při zpracování nových podnětů. Dítě se tak přirozeně seznamuje s podzimními proměnami přírody a jejich barvami a texturami.

Malování blátem a listy

  • Popis: Dětem nabídněte štětce, kterými mohou malovat v blátě, nebo použijte spadlé listy jako „razítka“, namočte je do bláta a tiskněte na papír či na cestu.
  • Proč je to důležité: Bláto a listí jsou přírodní materiály, které dětem umožňují experimentovat s texturou, barvami a otisky. Učí se také jemné motorice a kreativitě – příroda tak poskytuje materiály bez nutnosti dalších pomůcek.

Věk 2–3 roky: Samostatné objevování a první hry

Sběr „lesních pokladů“ a stavění skulptur

  • Popis: Děti dostanou košíček, do kterého si mohou sbírat podzimní „poklady“ jako větvičky, šišky nebo plody. Následně z nich společně vytvářejte jednoduché přírodní skulptury nebo domečky pro zvířátka.
  • Proč je to důležité: Tato činnost stimuluje kreativitu a pomáhá rozvíjet prostorové vnímání a jemnou motoriku. Práce s přírodními materiály dětem přináší klid a učí je respektu k přírodě.

Hra na větrného mága

  • Popis: Najděte místo, kde fouká vítr, a pusťte po větru listy, peříčka nebo malé papírky. Vysvětlete dítěti, jak vítr pohybuje lehkými předměty, a nechte je zkoumat, jak vítr sílí nebo ustává.
  • Proč je to důležité: Děti tímto cvičením rozvíjí poznávání přírodních jevů a učí se, jak na ně příroda působí. Experimentování s větrem učí děti o vlivu přírodních sil a pomáhá rozvíjet pozornost a jemné koordinace.

Věk 3–4 roky: Zábavné experimenty a podzimní tvoření

Třídění listů podle barev a tvarů

  • Popis: Zkuste společně posbírat co nejpestřejší spektrum listů a nechte děti, aby je třídily podle barvy nebo tvaru. Můžete zkusit zjistit, který strom produkuje které listy, což je pro děti obohacující aktivita.
  • Proč je to důležité: Třídění je jedním z pilířů Montessori pedagogiky. Učí děti kategorizovat a rozpoznávat rozdíly, což je základem pro rozvoj logického myšlení a pozornosti.

Experiment s padajícím listím

  • Popis: Uspořádejte „padající listovou přehlídku“, kde děti pouští listy z výšky a sledují, jak různě velké listy padají. Vysvětlete jim, že i každý list má svou váhu a tvar, což ovlivňuje jeho pohyb.
  • Proč je to důležité: Experiment podporuje u dětí zájem o přírodní vědy a základní principy fyziky. Dítě tak získává praktické znalosti o přírodních zákonitostech.

Věk 4–5 let: Tvoření a samostatné učení z přírody

Tvorba podzimního herbáře

  • Popis: Dejte dítěti listy, které si posbíralo, a vytvořte společně jednoduchý herbář. Můžete listy uspořádat do sešitů nebo je zabalit do voskového papíru, aby déle vydržely.
  • Proč je to důležité: Dítě se naučí vnímat přírodu jako krásný a pomíjivý svět, a zároveň si procvičí jemnou motoriku. Herbář je skvělým podzimním projektem, který posiluje systematičnost a zároveň je připomínkou společně stráveného času.

Podzimní přírodní obrazy a mandaly

  • Popis: Použijte přírodniny jako barevné listy, kaštany nebo žaludy na vytvoření podzimních obrazů nebo symetrických mandal na zemi. Můžete z nich tvořit kruhy, hvězdy nebo obrazce zvířat.
  • Proč je to důležité: Symetrie a řád v přírodě odpovídají Montessori principům, a proto tato aktivita rozvíjí nejen estetické cítění, ale také logické myšlení a prostorové vnímání.

Důležitost zachování tradic a podpora tvořivosti

Tradiční hry a aktivity nejenom že pomáhají dětem spojit se s přírodou, ale také podporují zdravý životní styl a připomínají hodnoty, které jsou někdy v moderním světě opomíjené. Každá hra a aktivita v přírodě, která má hluboký smysl a vychází z tradic, je způsobem, jak si děti mohou uchovat své kořeny a pochopit, odkud pocházejí.


Věřím, že vám tento podrobnější popis přinese inspiraci k novým dobrodružstvím s dětmi na podzim!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *