„Skutečný duch Vánoc spočívá ve sdílení, laskavosti a radosti, která přesahuje dárky.“
Vánoce jsou v Montessori prostředí vnímány jako čas klidu, rodinné pohody a smysluplných aktivit. Důraz je kladen na prožitek, respektující přístup a vytváření prostředí, které podporuje samostatnost a zapojení dětí do příprav. Jak mohou Vánoce podle Montessori filozofie vypadat?
1. Význam Vánoc: Co dětem předat
Montessori filozofie zdůrazňuje skutečný význam Vánoc. Místo materiálních hodnot se děti učí chápat Vánoce jako svátek spojený s radostí, vzájemnou pomocí a časem stráveným s blízkými.
Jak na to?
- Vyprávějte příběhy o různých vánočních tradicích.
- Zapojte děti do charitativních aktivit, jako je výroba dárků pro starší sousedy nebo příprava balíčků pro potřebné.
- Povídejte si o hodnotách, jako jsou laskavost, vděčnost a sdílení.
2. Příprava na Vánoce: Aktivní zapojení dětí
Děti milují, když se mohou stát součástí příprav. Tyto činnosti rozvíjejí jejich samostatnost, jemnou motoriku i pocit zodpovědnosti.
Příklady aktivit:
- Pečení cukroví: Nechte děti vážit ingredience, míchat těsto nebo vykrajovat tvary. Tím si procvičují matematické dovednosti, koncentraci a trpělivost.
- Výroba vánočních ozdob: Vytvořte jednoduché ozdoby z papíru, těsta nebo přírodních materiálů.
- Dekorace domova: Děti mohou pomáhat s výzdobou vánočního stromku, prostíráním stolu nebo aranžováním svíček.
3. Vánoční dárky: Méně je více
Dárky by měly být pečlivě vybrány s ohledem na potřeby a zájmy dítěte. Montessori prostředí preferuje smysluplné dárky, které podporují rozvoj dítěte.
Tipy na dárky:
- Kvalitní didaktické pomůcky (např. puzzle, stavebnice, přírodovědné sady).
- Materiály pro tvoření (pastelky, vodové barvy, modelína).
- Praktické pomůcky (dětské kuchyňské náčiní, zahradnické potřeby).
- Zážitky (vstupenky do divadla, muzea nebo na kreativní workshop).
4. Vánoce venku: Propojení s přírodou
Vánoce jsou skvělou příležitostí, jak dětem ukázat krásu přírody v zimním období. Procházky a aktivity venku podporují jejich vztah k přírodě a rozvíjejí jejich smysly.
Inspirace na venkovní aktivity:
- Vytváření krmítek pro ptáčky.
- Sbírání přírodnin na výrobu vánočních dekorací.
- Společná stavba sněhuláka nebo hledání stop zvířat ve sněhu.
- Krmení lesní zvěře či třeba zvířat v zoo, pokud nemáme les po ruce a nesmíme zapomenout ani na hospodářská zvířata doma.
5. Vánoční den: Klid a rituály
Během Štědrého dne by měl být kladen důraz na klidné tempo a radostné rituály. Děti mohou pomáhat s přípravou štědrovečerní večeře, zapalovat svíčky nebo se účastnit čtení příběhů.
Nápady na rituály:
- Společné rozsvícení vánočního stromečku.
- Čtení oblíbené vánoční knihy.
- Zpívání koled.
6. Proč je tento přístup důležitý
Montessori filozofie učí děti vnímat Vánoce jako čas, kdy je důležité být spolu, sdílet a vytvářet. Díky zapojení do příprav si děti osvojují dovednosti, které jim pomáhají růst jako sebevědomé a empatické osobnosti. Vánoce tak nejsou jen o přijetí dárků, ale o radosti z dávání, tvoření a propojení s ostatními.
Když se Vánoce stanou nejen oslavou materiální hojnosti, ale především času stráveného s rodinou, přírodou a smysluplnými aktivitami, získají děti hodnoty, které si ponesou do života. A nakonec, jak říká staré přísloví:
„Děti nepotřebují dokonalé Vánoce, potřebují šťastné rodiče.“